Molipseste-te si tu…de la initiative de succes de pe taramul smochinilor

Cu mult timp in urma, cand armata lui Traian a poposit pe aceste pamanturi, in locul denumit acum Trikule isi punea temeliile localitatea denumita azi Svinita. Localitatea este situata pe Clisura Dunarii, cea mai spectaculoasa portiune a batranului fluviu. Zona este recunoscuta pentru depozitele fosilifere, dar si pentru rezervatia botanica, ce cuprinde specii floristice mediteraneene, cum este smochinul, volbura, cornutul sau orhideea salbatica. Amfiteatrul Zeliste Veligan, o formatiune geologica naturala, vegheaza asupra defileului, dupa ce cu aproape doua milenii in urma a fost martorul trecerii romanilor prin Portile de Fier.

De pe treptele amfiteatrului se pot admira apele linistite ale lacului de acumulare, localitatea Svinita, vestigiile caselor cu arhitectura traditionala de influenta sarbeasca si ale bisericii din vechiul sat. In crapaturile stancilor asupra carora timpul si capriciile vremii si-au pus amprenta si-au gasit adapost o seama de plante rare, de un colorit mirific, unele intalnite doar in aceasta regiune.
In urma cu doar 3 ani, potentialul turistic al acestei regiuni era aproape necunoscut publicului larg. Pentru a asigura o promovare sustinuta a zonei si a crea premisele necesare dezvoltarii agroturismului, Asociatia Pro Mehedinti si-a propus implementarea unui proiect cu finantare europeana. In mai 2011, a fost semnat contractul de finantare pentru proiectul pentru proiectul Promovarea prin marketing turistic a mostenirilor culturale, naturale si istorice ale comunei Svinita si intarirea industriei turismului local, regional si national.

Proiectul este finantat in cadrul POR – DMI 5.3 “Promovarea potentialului turistic si crearea infrastructurii necesare in scopul cresterii atractivitatii Romaniei ca destinatie turistica” si s-a derulat pe o perioada de 15 luni, finalizandu-se in august 2012.

In cadrul proiectului, Asociatia Pro Mehedinti a elaborat un studiu de marketing privind pozitionarea pe piata si oportunitatile de promovare ale comunei Svinita, in baza caruia au fost realizate, ulterior o arhiva de fotografii, o baza de date cu informatii despre zona, doua spoturi video si un portal de promovare turistica. Totodata, au fost amplasate 20 de panouri de informare, dar si bannere, mash-uri si placute de ghidare si informare a turistilor, iar peste 10.000 de CD-uri multimedia, 4.000 de ghiduri turistice si 4.000 de monografii au fost distribuite catre publicul larg. Echipa de proiect a participat cu un stand personalizat la 5 targuri/expozitii de profil, diseminand astfel informatiile despre zona catre un public direct interesat.
Ca urmare a activitatilor de promovare, de la finalizarea proiectului si pana in prezent, pe raza comunei Svinita s-a inregistrat o crestere a numarului de turisti cu peste 50% fata de anul 2011. Dintre turistii sositi in comuna, peste 35% s-au cazat in unitati din zona clisurii Dunarii, ceea ce demonstreaza impactul real al proiectului asupra economiei zonei. Numarul de vizitatori la festivalurile si manifestarile cultural-artistice organizate la nivelul comunei a crescut, producatorii locali avand ocazia de a-si valorifica specialitatile traditionale – dulceata si gemurile de smochine, tuica de smochine – catre turisti din toate colturile tarii.

Pe langa veniturile provenite din turism si vanzarea de produse agroalimentare, localnicii isi sporesc veniturile si din comercializarea articolelor de vestimentatie si a produselor handmade. Cresterea circulatiei turistice in zona a avut drept efect dezvoltarea economica a localitatii Svinita, precum si atragerea de investitori externi. Totodata, reprezentantii comunei au eliberat un numar semnificativ de certificate de urbanism pentru construirea de noi spatii de cazare la nivelul comunei.

Beneficiile sunt insa si de ordin social. “S-a constatat ca localnicii au o dorinta mai mare de implicare directa in viata comunitatii in care traiesc. A crescut sensibil numarul locurilor de munca, s-au mentinut unele meserii traditionale si s-a calificat personal in domeniul turismului”, a declarat Mariana Draghia, managerul de proiect.

Lucrurile nu se opresc insa aici. “Asociatia Pro-Mehedinti nu se limiteaza doar la perioada in care s-a realizat proiectul, ci contiuna din rasputeri sa promoveze aceasta minunata zona a tarii”, a declarat dna. Draghia pentru www.proiecte-structurale.ro. Astfel, in perioada urmatoare, Asociatia Pro-Mehedinti va participa cu materiale de promovare (monografii, ghiduri turistice, pliante, fluturasi si CD-uri multimedia) la o serie de manifestari cultural artistice: Festivalul Satelor Dunarene si Festivalul Smochinelor din Svinita, precum si la un targ de turism din Torino.

Pentru mai multe detalii click aici

Alina Sas,
Anamaria Ravar,
www.proiecte-structurale.ro