Molipseste-te si tu...de atitudinea bazata pe egalitate care te face sa strigi EVRICA!

Este o placere sa ai sansa sa strigi in fiecare zi Evrika! Evrika! Pentru entuziasmul in folosirea acestor cuvinte Arhimede a ramas in istorie. Pentru tineri aceasta bucurie ar trebui sa fie mai intensa, insa in multe cazuri ea este diminuata de educatia formala din sistemul romanesc. Einstein spunea ca „educatia formala ucide creativitatea.” Este o formulare dura, dar suntem mai eficienti in intelegerea lumii din jurul nostru atunci cand avem o cheie de lectura bazata pe realism.

Intr-o lume in care armele tind sa devina din ce in ce mai mari, mai costisitoare si mai sofisticate, uitam in permanenta ca una dintre cele mai la indemana este educatia. Mandela spunea ca educatia este cea mai puternica arma care poate fi folosita pentru a schimba lumea. Nu putem fi acuzati de idealism daca consideram ca schimbarea lumii prin educatie e intotdeauna pozitiva. Astazi avem ocazia sa strigam din nou EVRICA in fata proiectului de educatie nonformala implementat de Fundatia Tineri pentru Tineri. Proiectul EVRICA-Educatie pentru Viata si Responsabilizare Individuala prin programe de Cetatenie Activa pentru Tinerii din Romania a fost finantat prin POSDRU, Axa 1 Educatie si Formare - Educatie si formare initiala. Proiectul a fost implementat in 265 de unitati scolare si a angrenat peste 23.000 de elevi, 800 de cadre didactice si alti 125.000 de tineri, in plus fata de grupul tinta, prin campania de constientizare.


Pentru a afla mai multe despre proiect, saptamana aceasta am discutat cu managerul de proiect domnul Mihai Diaconiuc. Proiectul graviteaza in jurul programului Educatie pentru Viata de Familie. Aceasta initiativa are la baza conceptul de educatie intre egali: „Aceste programe sunt cosiderate a fi o modalitate de formare a noilor lideri, lucru observat in baza experientei de peste 20 de ani in aceasta abordare, iar programul Educatie pentru Viata de Familie este considerat un model de buna practica la nivel international de catre Fondul ONU pentru Populatie (UNFPA).” Aflate sub cupola principiilor educatiei nonformale, programele de educatie intre egali au aparut ca si raspuns la intrebarea: Cum abordam anumite teme sensibile pentru tineri si pentru relatia dintre tineri si familia acestora? In cazul acestui proiect vorbim despre tineri care au nevoie de informatii in sanatatea reproducerii si sexualitate: „Studiile arata ca 48,8% dintre tineri se informeaza despre acest subiect important pentru viata lor de la prieteni/apropiati/rude, dar care nu au intotdeauna informatii corecte si contribuie la alimentarea si propagarea miturilor care circula in societate.” Pentru a elimina jena si dificultatile care apar de cele mai multe ori in discutiile dintre tineri si adulti, acest program ofera o alternativa - un „egal”(elev/student) instruit si pregatit cu informatii si tipare de comportament, precum si abilitati de comunicare.


Nu este usor sa oferi educatie. Nu este usor sa-i faci pe tineri sa fie receptivi la mesajul pe care vrei sa-l transmiti. Acesta trebuie imbracat si cosmetizat pentru a targeta cu usurinta grupurile de tineri. Educatia se construieste prin parteneriate! Nu este atat de greu sa realizezi parteneriate, ci este dificil sa le faci sa fie sustenabile. Triada parinti-profesori-tineri este construita dupa aceasta logica. In cazul acestui proiect „cu exceptia unor situatii foarte rare, parintii sunt de acord cu si sustin participarea tinerilor elevi la program si la temele abordate, acestia fiind informati inca de la inceput referitor la participarea copiilor lor si solicitandu-se confirmarea scrisa si semnata. Pentru a colecta informatii despre opinia parintilor organizam ”sedinte cu parintii”(...) iar mesajele pe care le primim ne indeamna sa abordam si alte teme precum: consumul de alcool, tutun, droguri, managementul timpului, orientare profesionala.”

A doua veriga a acestei ecuatii sunt cadrele didactice. Programul implementat de Fundatia Tineri pentru Tineri se deruleaza inca din 1993 si s-a extins treptat in 15 judete. „Cadrele didactice sprijina initiativa si apreciaza constanta programului, care este dezvoltat astfel incat sa poata acoperi curricular un semestru intreg de scoala.”

La sfarsit, trebuie trecem in revista si rezultatele la nivelul tinerilor implicati, indiferent ca vorbim despre elevi sau voluntari. 95% dintre elevii care au fost implicati in program si-au imbunatatit performantele scolare, iar nivelul de cunostinte al elevilor a inregistrat o crestere globala de 30%. In ceea ce priveste munca depusa de voluntari, numarul de ore de voluntariat desfasurate este de peste 51.000 de ore. Un asemenea numar este dificil de inteles si cuantificat. Aceste ore echivaleaza cu 5 calatorii dus-intors intre Pamant si Marte (media distantei dintre cele doua planete este de peste 200 de milioane de kilometri).


Fiecare minut petrecut in slujba educatiei este o realizare! Atunci cand petreci 51.000 de ore, adica aproximativ 2100 de zile sau altfel spus 5,8 ani, in fata acestui tavalug al numerelor si al timpului barierele cad mult mai usor, iar relatiile se consolideaza. Se spune ca Roma nu a fost construita intr-o zi, dar comunitatile se construiesc chiar si mai greu decat un oras. Trebuie sa avem rabdare!

Click aici pentru detalii.

Alexandru Dragoi,
www.proiecte-structurale.ro