Molipseste-te si tu … cu iuteala celei mai insorite autostrazi!

Porneam pe drumul integrarii europene in 2007 cu sperantele transformarii Romaniei intr-un imens santier, visam proiecte de infrastructura marete, „autostrazi ca la nemti” si cai ferate pe care trenurile sa circule cu viteza TGV-ului. Intelesesem ca taxa de drum pe care am inceput sa o platim la sfarsitul anilor 90 nu a generat pe termen lung, din pacate, decat un slogan si o melodie celebra(Taxi - Aici sunt banii dumneavoastra) si ne-am pus increderea in posibilitatile de finantare nou create prin proaspatul POS Transport finantat din fondurile gigant ale UE – Fondul European de Dezvoltare Regionala si Fondul de Coeziune.

Povestea proiectului acestei saptamani demonstreaza ca da, se poate si departe de a ne consola cu gandul ca mai bine mai tarziu decat niciodata, lectiile invatate din implementarea acestuia pot servi la imbunatatirea scrierii si implementarii altor proiecte similare.

Primul ordin de incepere a lucrarilor pentru proiectul Constructia autostrazii Cernavoda – Constanta a fost emis pe 4 iunie 2009 pentru tronsonul Medgidia-Constanta, iar lucrarile pentru tronsonul Cernavoda-Medgidia au inceput dupa 7 octombrie 2011 si aveau termen de finalizare 4 ianuarie 2013. Totusi, receptia de terminare a lucrarilor a avut loc o luna mai devreme, la 28 noiembrie 2012. Riscul ca graba constructorilor sa determine o lucrare de mantuiala a fost diminuat prin includerea in contractele cu firmele de constructii a unor perioade de garantie de 48 de luni pentru Cernavoda-Medgidia si 24 de luni pentru Medgidia-Constanta. Din 28 noiembrie 2012, circulam in regim de autostrada pe toata distanta Bucuresti – Constanta, strabatand podisul Dobrogei pe langa morile de vant si podgoriile de la Murfatlar.
Directorul general interimar Mircea Pop al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, beneficiarul proiectului, ne-a marturisit ca implementarea acestuia nu a fost lipsita de provocari, cele mai importante fiind „termenul foarte scurt pentru lansarea procedurii de achizitie, de la data rezilierii unui prim contract de proiectare si executie (mai 2011), pana la data semnarii noului contract de proiectare si executie(septembrie 2011)”. O problema familiara multor proiecte a fost „finalizarea lucrarilor in termenul contractul” si acest lucru a fost generat de necesitatea ”realizarii unui volum foarte mare de terasamente(aproximativ 7.500.000 mc)”.

51,3 km de autostrada. Cat ne-au costat?
Valoarea totala a proiectului (fara TVA) este de 1.486.158.338 lei (aproximativ 340 milioane de euro) si a fost asigurata din trei surse: Guvernul Romaniei, Uniunea Europeana prin Fondul de Coeziune (Axa 1 a POS Transport - Modernizarea si dezvoltarea axelor prioritare TEN-T in scopul dezvoltarii unui sistem de transport durabil si integrarii acestuia cu retelele de transport ale UE – DMI 1.1. Infrastructura rutiera de-a lungul Axei Prioritare nr.7) si Banca Europeana de Investitii.

Suma cea mai consistenta provine din imprumutul contractat de Romania in 2005 de la BEI (peste un miliard de lei), 350 de milioane de lei vin de la Uniunea Europeana, contributia Guvernului Romaniei fiind de 87 de milioane de lei.

Pentru mai multe detalii despre proiect, click aici

Raluca Preluca,
www.proiecte-structurale.ro